Comperhensive Rules - Pełne zasady turniejowe HeroClix

HeroClix: Pełne zasady turniejowe

Ostatnia aktualizacja: 2 maj 2013

Wprowadzenie

Witaj w świecie turniejów HeroClix® Turnieje HeroClix są zaprojektowane jako szybkie rozgrywki dające dużo zabawy i ekscytującej akcji.

Gracze powinni świetnie się bawić na wszystkich turniejach HeroClix. Niezależnie od tego czy wygrywają czy przegrywają, ich wysiłki nie pozostają niezauważone. Gracze mogę wygrać nagrody na wielu różnych rodzajach turniejów. Mogą też cieszyć się atmosferą przyjacielskiego współzawodnictwa grając w świetną grę ze świetnymi ludźmi.

Ten dokument zawiera zasady dla gry i prowadzenia turniejów HeroClix. Wizkids dostarcza ten dokument, by lokacje były świadome zasad panujących na turniejach wspieranych przez Wizkids.

O ile lokacje mogą dowolnie robić turnieje, które według ich odczucia odpowiadają ich graczom, ten dokument służy jako zbiór wytycznych dla turniejów Wizkids, by w połączeniu z zasadami lokacji gracz miał pewność czego oczekiwać, gdy wybierze się by w danej lokacji zagrać.

1.0 Generalnie zasady turniejowe

1.1 Zasady: Eventy HeroClix używają następujących poniższych zasad, oprócz odnotowanych w

2012 HeroClix Core Rulebook, HeroClix Powers and Ability Card (PAC) wydaną w tandemie z tym podręcznikiem, HeroClix Uncarded Figure Keyword List i najnowszy HeroClix Player’s Guide.

Inne specyficzne zasady możliwe do zaaplikowania na twoim turnieju włączając (ale nie ograniczając się do) zasad dla kolosalnych figurek, zasady dla specjalnych formatów, zasady dla specjalnych scenariuszy oraz zasady lokacji powinny być czytelnie ogłoszone razem z ogłoszeniem turnieju.

1.1.1 Pytania co do zasad: Wszystkie pytania co do zasad, które pojawiają się w czasie turnieju należy kierować do sędziego głównego, który jest najwyższym autorytetem w sprawie zasad na turnieju.

Pytania co do zasad, które wynikną poza turniejem powinny być kierowane do Rules Arbitratora. Można go znaleźć online z loginem Necromagus. Posty na forach napisane przez Necromagusa lub upoważnionego Rules Deputy (Harpua, normalview, Quebbster, and vlad3theimpaler) są także ważne. Kiedy dwie odpowiedzi udzielone przez upoważnionych przedstawicieli online są w konflikcie, ta udzielona później jest uważana za ważną.

Jeśli jakikolwiek post z odpowiedzią odnośnie zasad kłóci się z tym dokumentem, drużyna od zasad może być również znaleziona pod adresem email:

HeroClixRules@gmail.com.

1.1.2 Pytania co do zasad turniejowych: Wszystkie pytania dotyczące zasad turniejowych lub kwestii pojawiających się poza turniejami powinny być kierowane na HeroClixRules@gmail.com.

1.2 Procedura turniejowa: Każdy mecz składa się z jednej gry. Pairingi na pierwszą rundę rozgrywek w stylu szwajcarskim ustala się losowo. Po pierwszej rundzie, sędzia ustala pairingi na podstawie standingów włączając w to tie-brakery (zobacz rozdział 1.2.3); na przykład gracz z najlepszym wynikiem jest parowany z drugim w kolejności, gracz z trzecim najlepszym wynikiem w graczem z czwartym najlepszym wynikiem, i tak dalej. Sędzia musi zwracać uwagę w czasie kolejnych rund nie parować graczy tak samo, a zamiast tego sparować gracza z graczem z kolejnym niższym wynikiem (i tak dalej, dopóki nie natrafi na gracza który nie grał jeszcze z tym z którym jest parowany). Kolejne mecze tej samej pary są akceptowane tylko jeśli skończą się rundy swiss a zaczną się rundy mistrzowskie (jeśli są stosowane).

1.2.1 Rundy: Turnieje HeroClix zwykle składają się z 3 lub 4 rund w systemie szwajcarskim.

Ilość rund musi być ogłoszona przez sędziego na początku każdego turnieju. Każdy turniej musi się składać z przynajmniej 3 rund, a każda runda musi trwać w przybliżeniu od 44-55 minut.

Sędzia decyduje ile dokładnie czasu przypada na konkretną rundę. Wszystkie mecze toczące się w ciągu rundy mają tyle samo czasu na rozegrania. W niektórych turniejach, po rundach Swiss mogą być wymagane rundy mistrzowskie w systemie pucharowym. Ich ilość powinna być ogłoszona przez sędziego głównego na początku turnieju.

1.2.2 Zwycięstwo: Zwycięstwo w każdym meczu jest określone na zasadach opisanych w podręczniku, wraz z erratą i objaśnieniami zawartymi w Player Guide, chyba że zasady te są zmienione przez zasady dotyczące konkretnego turnieju.

1.2.3 Zwycięzca turnieju i tie-brakery: Zapis przegranych i zwycięstw w turnieju jest głównym czynnikiem determinującym kto jest zwycięzcą, chyba że określono inaczej.

Remisy nie są dozwolone. Remisowe sytuacje są rozwiązywane w następujący sposób i w następującej kolejności:

1.2.3.1 Łączne punkty zwycięstwa uzbierane w trakcie turnieju.

1.2.3.2 Łączny zapis zwycięstw – przegranych dla poprzednich przeciwników graczy.

1.2.3.3 Łączna ilość punktów zwycięstwa zebrana przez poprzednich przeciwników określonych graczy.

1.2.4 Byes: Bye jest wydawany, kiedy w turnieju Swiss jest nieparzysta ilość graczy. Bye jest rozpatrywany jako zwycięstwo na najgorszych możliwych warunkach zwycięstwa; zatem każdy bye jest określany jako zwycięstwo z zerową ilością punktów zwycięstwa.

Pierwszo-rundowe bye są rozdzielane losowo. W kolejnym rundach, bye jest przydzielany najniżej stojącego w rankingu gracza. Sędzia powinien zadbać, by żaden gracz nie otrzymał bye więcej niż raz w ciągu turnieju. Bye mogą być różnie rozdzielana na różnych rodzajach turniejów, dlatego sędzia powinien obwieścić sposób przydzielania bye na początku turnieju.

1.2.5 Mierzenie czasu: Rundy HeroClix trwają 50 minut. Sędzia na turnieju powinien ogłosić czas cztery razy. Pierwszy raz, rozpoczęcie meczu. Drugi raz, że zostało 20 do 30 minut do końca meczu. Trzeci raz, kiedy do końca meczu pozostało 5 do 10 minut. Ostatnie obwieszczenie następuje kiedy czas meczu upłynął. Jeśli koniec został obwieszczony, gra kończy się natychmiast. Jeśli gracz zadeklarował akcję, zostaje ona wykonana (i wszystkie kolejne darmowe akcje, które są częścią tej akcji).

Sędziowie mogę prowadzić turnieje z różnymi limitami czasowymi. Chociaż czas 50 mint musi być obwieszczony graczom, sędziowie mogę zdecydować o dodaniu lub odjęciu od czasu rundy od 1 do 5 minut. W takim wypadku sędziowie muszą ogłosić że 50 minut to przybliżony czas trwania rundy.

1.2.6 Sędziowie grający w turnieju: Rolą sędziego w turnieju jest bycie autorytetem w sprawie zasad i podejmowanie decyzji w ich sprawie. W eventach wspieranych przez Wizkids nie mogę brać udziału sędziowie. Zachodzi to również w wypadku gdy grający sędzia zrezygnowałby z nagrody i ewentualnych kwalifikacji. Jest dozwolone, aby sędzia zagrał towarzyska grę z graczem, który ma w tej rundzie bye. Warunkiem jest aby nie upośledziło to jego obowiązków sędziowskich.

1.2.7 Legalność elementów gry: Gra HeroClix zawiera elementy które są dopuszczalne w grze turniejowej od daty premiery edycji które te elementy zawiera. Elementy gry z symbolem nadchodzących rozszerzeń uzyskane w dowolny sposób (włączając prereleasy, mailingu i inne promocje), nie są dopuszczalne w formacie constructed aż do oficjalnej daty premiery.

1.2.7.1 WizKids Sponsored Tournaments: Elementy gry HeroClix nie są dopuszczone do gry w sponsorowanych przez Wizkids eventach Constructed aż do upłynięcia jednego tygodnia od daty premiery.

1.2.8 Tworzenie drużyn HeroClix: Siły HeroClix muszą być zgodne z wytycznymi formatu, w którym grają. Drużyny HeroClix nie są pokazywane nikomu prócz sędziego do rozpoczęcia pierwszego meczu w turnieju poprzedzonego procedurą przedgrową. Sędzia może poprosić gracza o pokazanie drużyny w dowolnej chwili od momentu zapisania się gracza do turnieju. Do zagrania w turnieju może być wymagana pisemna lista drużyny i elementów gry. Drużyna HeroClix nie mogą ulec zmianie od ich pokazania na początku pierwszej rundy do końca turnieju.

1.2.9 Wymagane materiały: Wszyscy gracze są odpowiedzialnie za przyniesienie na turnieje Constructed następujących elementów: Drużynę HeroClix o odpowiednim do turnieju koszcie; karty postaci dla postaci w drużynie, które mają karty postaci (jedna dla każdej co dotyczy także duplikatów); do trzech obiektów dozwolonych do tego rodzaju turnieju; 2d6; środki na pokrycie wpisowego i zakupu koniecznych boosterów; znaczniki lub monety czy inne przedmioty które mogłyby znaczniki zastąpić. Lokacja organizująca turniej lub Wizkids mogą postanowić, że sami dostarcza standardowych obiektów jak mapy, tereny, kości i/lub znaczniki. Sponsor turnieju może także ustanowić specjalne zasady dotyczące wykorzystania tych przedmiotów. Jeśli element gry lub drużyna gracza mają specjalne zasady (na przykład jak to bywa w wypadku kolosalnych figurek), gracze powinni mieć te zasady ze sobą. Gracze są zobowiązani, by znać zasady i wyjaśnienia do zasad publikowane w HeroClix Player’s Guide: Golden Age. Od graczy oczekuje się, że będą mieli podstawową wiedzę o zasadach gry HeroClix. Aktualny podręcznik, PAC i Player’s Guide

są zalecane ale nie konieczne. Gracze używający mechaniki wymagającej dodatkowych przedmiotów do gry lub informacji są zobowiązani, by zapewnić konieczne przedmioty by obaj gracze mieli taką samą możliwość używania danej mechaniki na turnieju.

1.2.10 Mapy: każda wypuszczona przez WizKids mapa jest uważana za dopuszczalną w danym formacie, jeśli edycja w której została wydana jest dopuszczalna w danym formacie. Mapy wydane do Modern Age mogą być używane na eventach Modern Age (niezależnie czy to sealed czy constructed), Mapy Golden Age mogą być używane na eventach Modern Age, a mapy Star Trek: Tactics mogą być używane na eventach Star Trek: Tactics. Jeśli event ogranicza budowanie armii do konkretnych setów, wtedy tylko mapy z tych setów mogą być używane. Z powodów ograniczonej ilości miejsca, lokacja może zdecydować, że użycie map jest ograniczone do 2 lub 3. Lokacja może zdecydować, że w danym turnieju będzie używana tylko jedna konkretna mapa, lub zbiór map. Wszystkie eventy sponsorowane przez Wizkids dopuszczają tylko stosowanie map z kolorowym określeniem rodzaju terenu oraz z zaznaczeniem pozycji początkowych.

1.2.11 Drukuj i graj: Każdy wydrukowany element gry HeroClix może zostać wydrukowany i używana tak, jakby to był prawdziwy element gry. Wydrukowany element nie może brzmieć inaczej niż a) był wydrukowany w oryginale lub b) brzmi jego obecny oficjalny wording według HeroClix Player Guide: Golden Age. Drukowane elementy mogą zawierać: karty postaci (ale nie samą figurkę), żetony, karty zdolności, karty warunków pola bitwy, karty specjalnych obiektów (ale nie same obiekty 3d).

1.2.12 „Customowe” figurki (czyli modele zmienione przez właścicieli): Lokacje mogą dopuścić lub zabronić użycie customowych figurek na swoich eventach. Eventy sponsorowane przez Wizkids dopuszczają użycie customowych figurek na następujących zasadach:

1.2.12.1 Podstawka musi być niezmieniona i identyczna z formą oryginalną.

1.2.12.2 Figurka nie może stwarzać wrażania, że jest próbą nieprawidłowego interpretowania zasad dotyczących figurki. Decyzję co do tego czy to miało miejsce podejmuje sędzia.

1.2.12.3 Gracz musi mieć dostępną figurkę z „oficjalnym” kształtem.

1.2.12.4 W każdej rundzie przeciwnik musi mieć okazję, by nie zgodzić się na użycie customowych figurek, którą gracz używający ich musi zaakceptować.

1.2.13 Informacje: Wszystkie informacje, które są częścią eventu HeroClix to od chwili jego rozpoczęcia informacje jawne i publiczne. Nie dotyczy to informacji o dowolnej podstawce która jest ukryta i wszystkich informacji co do których zasady gry, zasady turniejowe i zdolności specjalne precyzują że nie są jawne.

1.2.13.1 Widzowie oraz gracze, którzy nie biorą udziału w meczu nie mogę przerywać meczu, by zadawać pytania na jakiekolwiek tematy.

1.2.13.2 Figurki przyniesione na miejsce gry po jej rozpoczęciu są dozwolone ale muszą być ustawione na kliku bez wartości bojowych.

1.2.13.3 Urządzenia elektroniczne jak telefony komórkowe czy tablety nie są dozwolone w czasie rozgrywki i należy je odłożyć.

2.0 Ograniczenia wieków HeroClix

2.1 Zasady ogólne: HeroClix dzieli wszystkie rozszerzenia na dwa wieki – Golden Age i Modern Age. Kiedy zostanie dokonane roczne obwieszczenie (zwykle na wiosnę) określane jest, które rozszerzenia przechodzą z Modern do Golden. Zwykle jest to skuteczne od daty premiery, która ma miejsce w lecie. Modern Age zwykle odpowiada produktom z ostatnim 2 lat (wziąwszy pod uwagę okres, w którym nie było żadnych nowych rozszerzeń).

2.1.1 Lista rozszerzeń Modern Age: Następujące rozszerzenia HeroClix są dopuszczane w Modern Age (Maj 2014). Wszystkie rozszerzenia nie wymienione poniżej są uznawane za Golden Age: WizKids 2012 Exclusives, DC HeroClix - 10th Anniversary, Marvel HeroClix - 10th Anniversary, TabApp, Batman, Batman Fast Forces, No Man’s Land, Sreets of Gotham, Streets of Gotham Fast Forces, Amazing Spider-Man, Man of Steel, Batman:Gotham City Strategy Game, Iron Man 3, Wolverine and the X-Men, Teen Titans, Batman Classic TV Series, Batman: Arkham Origins, Fear Itself, Thor: Dark World, The Invincible Iron Man, Captain America: Winter Soldier, Superman and legion of Super-Heroes i wszystkie rozszerzenia każdego setu Marvel, DC wypuszczone po dowolnym secie Modern Age.

2.1.1.1 1 lipca 2014 nastepujące rozszerzenia HeroClix rotują z Modern Age do Golden Age: DC HeroClix: Superman, Marvel HeroClix: Incredible Hulk, Marvel HeroClix: Galactic Guardians, Marvel HeroClix: Chaos War, Marvel HeroClix: Infinity Gauntlet, Marvel HeroClix: Avengers Movie, DC HeroClix: The Dark Knight Rises, DC HeroClix: Justice League New 52, Marvel HeroClix: Giant Size X-Men, DC HeroClix: War of Light Fast Forces.

2.1.2 Postacie przedrukowane: Kiedy postać zostanie ponownie wydana w Modern Age, wtedy jej ekwiwalent z Golden Age może być używany w eventach Modern Age. Ekwiwalent ma takie same zdolności i figurkę, różni się tylko symbol edycji i numer figurki.

2.1.3 Purpurowa obwódka i postaci promocyjne: Te figurki nie są dopuszczalne w żadnym evencie sponsorowanym przez WizKids. Postaci promocyjne mają koło symbolu edycji napis „promo”.

2.1.4 Oficjalne sprostowania: WizKids zastrzega sobie prawo do zmiany tych zasad w sposób trwały lub tymczasowy, włączając w to wprowadzenia specjalnych wyjątków stosowanych do turniejów specjalnych.

2.2 Zasady Modern Age: Turnieje Modern Age polegają na tym, że gracz konstruuje armię używając tyko konkretnych dozwolonych zasobów. Wszystkie postaci oraz zasoby muszą pochodzić z edycji Modern Age (wymienionych powyżej) a obiekty muszą być standardowe lub należeć do specjalnych obiektów z rozszerzeń Modern Age. Karty Alternatywnych Zdolności Drużynowych Team (ATA) są dozwolone w Modern Age niezależnie od tego w jakiej edycji pochodzą. Oprócz formatu turnieju (zobacz poniżej) i specjalnych zasad (ustanowionych w opisie turnieju) do konstrukcji drużyny mogą się stosować także inne zasady.

2.3 Zasady Golden Age: Eventy Golden Age nie mają dodatkowych ograniczeń w konstrukcji drużyny w stosunku do standardowych zasad HeroClix. Oprócz formatu turnieju (zobacz poniżej) i specjalnych zasad (ustanowionych w opisie turnieju) do konstrukcji armii mogą się stosować także inne zasady.

2.3.1 Karty Warunków Pola Bitwy (Battlefield Condition Cards): Nie jest wymagane aby gracz przynosił ze sobą jakiekolwiek karty stanu bitwy (BFC) na turniej, jednak są one legalne w eventach Golden Age. Każdy gracz może do swojej drużyny dodać tyle BFC, ile jest rund w turnieju (wliczając w to zarówno rundy Swissa jak i pucharowe). Gracz decyduje jakie BFC zanim rozpocznie się pierwsza runda turnieju lub kiedy sędzia wymaga pisemnego spisu. Dwie BFC w twojej drużynie nie mogą mieć takiej samej nazwy, nie zależnie od symbolu edycji.

Po wybraniu pozycji startowych (zobacz Battlefield Conditions w podręczniku Heroclix), każdy gracz wybiera BFC do użycia spośród przygotowanych wcześniej. Gracze pokazują swoje karty równocześnie. Gracze mogę zdecydować, że nie pokażą żadnej karty – do tego celu można używać kart zastępczych czyli dowolnego przedmiotu wielkości karty – oprócz właściwych kart – by pokazać „brak” karty. Kiedy gracze pokazali swój wybór, nie mogą już zmienić zdania.

Po pokazaniu BFC, ta BFC jest usunięta z gry i nie może być już użyta w kolejnych rundach. Aby zaznaczyć jakie BFC były grane w kolejnych rundach, sędzia lub przeciwnik w obecności sędziego powinni wykonać pisemną notatkę.

Zarówno w turniejach ze spisami jak i bez, jesteś zobowiązany, by pokazać jakie BFC są dla ciebie dostępne do pokazania.

2.3.2 Drużyny tematyczne: Drużyny tematyczne mogą użyć swojej zdolności by spowodować anulowanie BFC raz na czas turnieju. Aby zaznaczyć w której rundzie została użyta ta zdolność, sędzia lub przeciwnik w obecności sędziego powinien wykonać pisemną notatkę. Inne zdolności jakie dają drużyny tematyczne nie są w ten sposób ograniczone i można ich używać w każdej rundzie, zgodnie z ich normalnymi ograniczeniami.

2.3.3 Panele wydarzeń (Event Dials): Panele wydarzeń są legalne w turniejach Golden Age za zgodą sędziego oraz przeciwnika z którym będziesz walczył.

2.3.3.1 Panele wydarzeń z kosztem dodanym do twojej drużyny podlegają zasadom turnieju oraz decyzji sędziego.

2.4 Z wyłączeniem rozszerzenia Away Team, Star Trek: Tactics nie jest częścią wieków HeroClix. Rozszerzenie The Away Team uważa się za część Golden Age.

2.5 Wartość punktowa drużyny: Niezależnie od rodzaju turnieju, w jego opisie powinna być dostępna informacja o wartości punktowej drużyny. Standardowa ilość punktów to 300.

2.6 Postacie zastępcze: Niezależnie od tego jaka będzie na turnieju polityka zastępowania figurek, powinno to być zaznaczone w opisie turnieju. Standardowa ilość to 3 figurki na 100 punktów łącznego kosztu, z maksimum 15 postaciami zastępczymi na drużynę.

3.0 Turnieje Constructed

3.1 Format Constructed: Format Constructed dopuszcza użycie na turnieju dowolnych elementów dozwolonych w określonym wieku.

3.2 Floor Format: Floor format zawiera w opisie konkretny set i liczbę. Set informuje jakiej edycji należy użyć w konstrukcji drużyny a liczba – ile procent postaci musi z niej pochodzić.

4.0 Formaty Limited

4.1 Wymagania dotyczące boosterów: Turniej Limited używa elementów z nieotwieranych wcześniej z góry określonych rodzajów boosterów HeroClix. Na początku, każdy gracz musi otrzymać taką samą ilość boosterów. Zwykle są z tego samego setu. Łączna wartość punktowa drużyny to zwykle 100 punktów na booster, zakładając że używamy 4 figurkowych boosterów. Łączna wartość punktowa drużyny to zwykle 150 punktów na booster, zakładając że używamy 5 figurkowych boosterów. Jeśli używana jest nieparzysta ilość boosterów, lokacja powinna zaokrąglić do następnych 100 punktów.

4.2 Wymagania zakupowe: Lokacja sprzedaje wszystkie boostery na turniejach limited. Gracze nie mogą zapewniać nieotwartych boosterów zakupionych w innych lokacjach lub ze swoich prywatnych kolekcji.

4.3 Niedopuszczalne postaci: jeśli gracz otworzy booster z postacią niedopuszczalną w limited,

gracz może zdecydować czy grać bez niedopuszczalnej postaci czy wymienić cały booster, na własny koszt (niektóre lokacje mogą się zdecydować, aby pokryć te wydatek). Nie można dokonywać wymian częściowych. Niedopuszczalne postacie to te, których numery na panelu i podstawce nie pasują do siebie. Postać której brakuje elementu print-and-play ma erratę lub jest uszkodzony, nie jest uważany za postać niedopuszczalną.

4.4 Konstrukcja drużyny: Od momentu, gdy gracz uzyskał wszystkie elementy potrzebne do stworzenia drużyny, ma 15 minut na jej stworzenie. Nie wolno wymieniać się żadnymi elementami ani boosterami. Gracz nie może w swojej drużynie używać niczego co nie pochodzi z boostera otwartego na evencie. Mechanika, która pozwala na wprowadzenie elementów do gry w trakcie gry (jak Alter Ego) może być używana na evencie ale tylko jeśli element, który chcesz wprowadzić do gry także znajdował się w boosterze otwartym na evencie.

4.4.1 Obiekty: W drużynie gracza mogą być zawarte standardowe elementy (nawet jeśli nie zapewniały ich otwarte boostery). Można dodać do drużyny specjalne obiekty, które zostały wyciągnie z boosterów na evencie limited. Skład obiektów w drużynie, nadal musi się stosować do zasad dotyczących możliwość użycia tych elementów.

4.4.2 Karty Wyczynów (Feat Cards): Wyczyny są legalne w turniejach Golden Age Limited i liczą się do całkowitego kosztu budowy drużyny. Stosuje się tu wszystkie normalnie zasady.

4.4.3 Warunki Pola Bitwy: Karty warunków pola bitwy są dopuszczalne w turniejach limited Golden Age. Ta sama karta warunków pola bitwy może być zagrana w każdej rundzie turnieju. Pozostałe zasady dotyczący BFC stosuje się normalnie.

4.4.4 Panele Wydarzeń: Panele Wydarzeń są dopuszczalne w turniejach Golden Age Limited za zgodą sędziego oraz za zgodą przeciwnika, z którym obecnie walczysz.

4.4.4.1 Panele Wydarzeń z kosztem punktowym dodawanym do łącznego kosztu budowy drużyny są przedmiotem zasad danego turnieju oraz decyzji sędziego.

4.4.5 Żetony Przechodniów (Bystander Tokens): Żetony Przechodniów są dopuszczalne w turniejach Golden Age Limited i liczą się do łącznego kosztu budowy armii. Inne zasady stosuje się normalnie.

4.4.6 Drużyny tematyczne: Drużyny tematyczne są dopuszczalne w turniejach limited Golden Age Limited events. Inne zasady stosuje się normalnie.

4.5 Otwieranie boosterów: Kiedy sędzia prowadzący turniej wyda taką instrukcję, każdy z graczy powinien otworzyć wszystkie swoje boostery, policzyć figurki i zweryfikować czy nie są one niedopuszczalne. Jeśli gracz otrzymuje niewłaściwą ilość figurek lub są one niedopuszczalne, powinien on natychmiast powiadomić sędziego (zobacz 4.3, Niedopuszczalne postaci). Elementy gry zawarte w tych boosterach stanowią potencjalną drużynę gracza.

4.6 Formaty Limited

4.6.1 Format Sealed: Gracze budują swoje drużyny z elementów gry dostępnych w swoich boosterach.

4.6.2 Format Format: Gracze zostają przypisani do podów. Pody mogą obejmować dowolną liczbę graczy (aż do wszystkich graczy na turnieju), jednak sędziowie powinni dbać, by ilość graczy w podach była możliwie równa. W obrębie podu, gracze otwierają swoje boostery na znak sędziego. Pomiędzy każdymi z poniższych czynności, sędziea może zarządzić podanie boostera innemu graczowi.

4.6.2.1 Otwarcie boostera.

4.6.2.2 Weryfikacja czy postaci nie są niedopuszczalne (zobacz sekcja 4.3, Niedopuszczalne postaci): Jeśli gracz decyduje się grać boosterem z niedopuszczalnymi postaciami, ten gracz musi wybrać jedną z tych niedopuszczalnych figurek, dla wszystkich czynności w kroku 0 dopóki nie zostaną wybrane wszystkie figurki.

4.6.2.3 Wszystkie postaci są ustawiane na startowym kliku (nie są dopuszczalne żadne inne kliki dopóki nie zostaną wydraftowane wszystkie figurki).

4.6.2.4 Element gry jest wybierany przez gracza (ten krok zwykle zaczyna się od gracz który otworzył booster), następnie pozostała zawartość boostera jest posyłana w lewo.

4.6.2.5 Jest to powtarzane, aż wszystkie elementy boostera zostaną wydraftowane przez graczy.

4.6.2.6 Po tym, jak wszystkie elementy gry z wszystkich boosterów zostały wybrane, każdy z graczy ma swoją potencjalną drużynę. Teraz każdy gracz musi zbudować swoją drużynę z elementów, które posiada (zależnie od łącznej wartości punktowej drużyny).

4.6.3 Format Battle Royale: Zaprojektowana do szybkiej gry, Battle Royale jest specjalną odmianą turniejów draft.

4.6.3.1 Rozmiar turnieju: Typowa Battle Royale to turniej dla 4 graczy – każdego z 1 boosterem.

4.6.3.2 Draft: Gracze draftują swoje armie jak na normalnym drafcie.

4.6.3.3 Konstrukcja drużyny: Nie ma ograniczeń w konstrukcji drużynie. Wszyscy gracze używają wszystkich elementów, które wydraftowali.

4.6.3.4 Rozgrywka: W tym turnieju gracze grają na zasadach: każdy z każdym. Gra toczy się dopóki nie rozstrzygnie się akcja, po której nikt oprócz jednego gracza nie kontroluje postaci, lub też upłynie limit czasu. Gracz z największą ilością punktów zwycięstwa wygrywa.

4.6.3.5 Re-Draft: Pod koniec wszyscy gracze zwracają wszystkie figurki ustawiając na środku pola bitwy. Tworzy to pulę nagród, do której można teraz dołożyć dodatkowe nagrody. Następnie gracze draftują nagrody w kolejności od zwycięzcy. Po nim draftują kolejno gracze o coraz niższej ostatecznej punktacji. Draftowanie nagród przebiega według kolejności:.1,2,3,4,4,3,2,1,

5.0 Formaty drużynowe.

5.1 Typy turniejów: Turnieje drużynowe podlegają wszystkim zasadom limited lub constructed, z wyjątkiem wymienionych poniżej.

5.2 Konstrukcja Drużyny: Siły każdej drużyny są podzielone na dwie części. Każda drużyna jest ograniczona do 50% punktów kosztu drużyny. Chociaż drużyna podzielona jest na dwie części, obie stanowią jedną siłę i obie są traktowane jako figurujące w opisach “you” w odniesieniu do określonych zdolności a wszystkie figurki są traktowane jako przyjacielskie w stosunku do siebie (i wrogie w stosunku do obu części drużyny przeciwnej).

5.2.1 Przykład 1: 500 punktowy turniej drużynowy składa się z 2 części, do 250 punktów każda. Nie jest dopuszczalne, by jedna część miała 260 punktów a druga 240. Każda musi mieć maksymalnie 250 punktów.

5.2.2 Przykład 2: Jako że części tworzą jedną drużynę, jeśli w jednej części drużyny jest unikalna postać, nie może się ona już znaleźć w drugiej części.

5.3 Turnieje Limited: Drużyna graczy otwiera boostery i draftuje drużynę zgodnie z zasadami normalnego turnieju. W turnieju gdzie gracze nie mogę zgodzić się na określona decyzję (niedozwolone figurki, draftowanie, etc.) wtedy gracze powinni rzucić 2d6. Gracz wygrywający rzut podejmuje decyzję. W wypadku remisu należy rzucić ponownie.

5.4 Akcje.

5.4.1 Pula akcji: Pula akcji jest podzielona pomiędzy 2 graczy po równo. W turnieju z nieparzystą ilością akcji (na przykład jeśli turniej ma 300 punktów), standardowa ilość akcji w puli akcji jest zaokrąglana w górę. Akcje jednego gracz nie mogą być przekazane innemu graczowi,

choć jeśli jeden z graczy dostaje akcje do swojej puli akcji (na przykład przez Leadership), dodatkowa akcja może być przekazana drugiemu graczowi z drużyny.

5.4.2 Przypisywanie akcji: Gracze mogę dyskutować i ustalać strategię pomiędzy sobą. W końcu, kiedy akcja zostaje przypisana do postaci, tylko gracz kontrolujący tę część drużyny może zadeklarować akcję i to z czego się składa. Na przykład gracz A może przypisać postaci akcję ruchu, by poniosła figurkę z części B.

6.0 Zasady turniejowe.

6.1 Zasady lokacji: Lokacje mogą ustalać dodatkowe zasady obowiązujące na turniejach, które się w nich odbywają. Zasady lokacji powinny być opublikowane i udostępnione graczom przed turniejem. Przykładowo zasady turniejowe mogę obejmować:

6.1.1 Ogólne zasady stosujące się do turniejów w danej lokacji.

6.1.2 Zasady turniejowe ograniczające graczy na danym typie turnieju do określonej grupy wiekowej.

6.1.3 Zasady turniejowe określające jak mają być budowane drużyny, jakich wolno używać figurek, jakie elementy gry są dopuszczone etc.

6.1.4 Zasady dotyczące rund, które określają jak mają wyglądać rundy na turnieju.

6.2 Sędziowie: Lokacje mogę wybrać kto ma prowadzić jaki turniej HeroClix.

6.2.1 Sędziowie są ostatecznym autorytetem co do zasad na turnieju.

6.2.2 Turniej z wieloma sędziami może mieć jednego sędziego będącego głównym. Gracz z pytaniami dotyczącymi zasad mogą odwołać się od decyzji sędziego do sędziego głównego. Turniej, może w swoich zasadach określać ile razy gracz może to zrobić.

6.3 Oszustwo: Oszukiwanie nie jest dozwolone. Każda próba naruszenia zasad gry czy to przez ich celowe przeinaczenie czy naruszenie oczywistej lecz ogólnej zasady (jak konieczność przyniesienia kości lub zakaz przeciągania) może skutkować dyskwalifikacją i usunięciem z turnieju. Sędzia za porozumieniem z lokacją może też podjąć decyzję o zakazie wstępu do lokacji dla gracza.

6.4 Wycofanie się z turnieju: jeśli gracz poddaje grę, ten gracz otrzymuje przegraną i jest dropowany z turnieju. Przeciwnik tego gracza otrzyma zwycięstwo. Jest to traktowane jako zwycięstwo na najgorszych możliwych warunkach; zatem każde poddanie się jest traktowane jako zwycięstwo z 0 punktów zwycięstwa. Jeśli obaj przeciwnicy się poddają, zwycięstwo nie jest przyznane nikomu.

6.4.1 Gracz który jest opieszały lub jest nieobecny, gdy sędzia obwieszcza rundę, poddaje swój mecz.

6.5 Poddanie się: Gracz może poddać grę po jej rozpoczęciu. Gracz który się poddaje dostaje przegraną, 0 punktów zwycięstwa a wszystkie postacie w jego drużynie zostają niezwłocznie pokonane. Przeciwnik poddającego się gracza otrzymuje ilość punktów zwycięstwa równą łącznej wartości drużyny gracza, który się poddał lub obecnych punktów zwycięstwa – cokolwiek jest wyższe.

Tags: